חצובות: למה צריך להשתמש בהם (כמעט) בכל פעם שאתם מצלמים?

פריט החובה של כל צלם מקצועי או חובב הוא חצובה, ומאמר זה מסביר בדיוק למה אתם צריכים חצובות לצילומים שלכם, כך שתוכלו להבין את היתרונות של צילום שמבוצע ברמה של המקצוענים, רק במחירים של צלמים מתחילים.

צילום בחשיפה ארוכה

אם אתם רוצים לבצע כל סוג של צילום במהירויות גבוהות, אתם זקוקים לחצובה כך שלא תמצאו את עצמכם בסופו של דבר עם תמונות מטושטשות כתוצאה מתנועות הידיים שלכם. דוגמא מושלמת לכך היא הצבת חצובות לצילומים בחשיפה ארוכה, שבהם אתם מנסים ללכוד את התנועה של העולם סביבכם באמצעות פתיחת תריס לפרקי זמן שנמדדים בשניות, ולפעמים בדקות!

אין שום סיכוי שתוכלו להחזיק את המצלמה במשך זמן רב בידיכם, אז אתם זקוקים לחצובות אם אתם רוצים לבצע צילומים טובים.

צילום באור נמוך

אם אתם לא מכירים את משולש החשיפה, הנה סיכום מהיר. זה האופן שבו אנו מתארים את הקשר בין החשיפה של התמונה, לבין שלושת הכלים שיש ברשותנו על מנת לנהל את החשיפה: מהירות תריס, צמצם ו-ISO.

שינוי כל אחת משלושת האפשרויות האלה משפיעה ישירות על החשיפה, וכל האפשרויות פועלות יחד על מנת ליצור את המראה הסופי של התמונה. למרבה הצער, בכל סצנה נתונה יש כמות אור מסוימת שאפשר לעבוד איתו, וכשהשמש שוקעת או כשמצלמים בפנים, אולי לא יהיה מספיק אור.

האפשרויות להגדלת האור בצילום הן הרחבת הצמצם ובכך הקטנת עומק השדה, כדי להפוך את התמונה לחזקה יותר, או על מנת להקטין את מהירות הצמצם.

ואתם לא רוצים להקטין את הצמצם ולהשפיע על עומק השדה של התמונה

אתם גם לא באמת רוצים להגדיל את ה-ISO ולהשיג אפקטים פחות רצויים של התמונה. אז הפתרון היחיד הוא להשתמש במהירויות תריס נמוכות יותר, עד לרמה האיטית ביותר שאתם יכולים להגיע אליה בלי ללכוד תנועה לא רצויה בצילום, לפני התאמת הצמצם וה-ISO. ומהירויות תריס אלו יצטרכו, כמובן, חצובות, כדי למנוע את הטשטוש שנוצר כתוצאה מתנועת היד.

צילום עם מסננים

מסננים משמשים בעיקר לצילום בחשיפה ארוכה אבל אפשר להשתמש בהם גם כמסננים מקטבים לצילומים. כך ניתן להדגיש צבעים מסוימים בשמים, ליצור השפעה של תנועת עננים, בוהק והשתקפויות.

חשוב להיות מודעים לכך שצל על עדשת המצלמה חותך את האור, כלומר, אתם צריכים להשתמש במהירויות תריס נמוכות יותר, דירוג ISO מהיר יותר או  פתחים רחבים על מנת להשיג את איכות הצילום שאתם מחפשים. חצובה לנייד עוזרות לכם להשיג מהירויות תריס מתאימות במהלך שימוש במסננים.

צילום נופים

נופים הם הנושאים האהובים על צלמים, וכדי לצלם נוף, אחת ההגדרות החשובות ביותר של המצלמה היא הצמצם. חשוב להשתמש בצמצם מתאים לרוב צילומי הנוף, על מנת להבטיח קבלת עומק רחב של שדה עם מיקוד ברור.

למרבה הצער, פתחים צרים מפחיתים את האור שמגיע, כלומר, כמובן שצריך גם להפחית את מהירות התריס או להגדיל את ה-ISO על מנת לקבל את החשיפה הנכונה לצילום, אבל היות והגדלת ISO תפגע באיכות התמונה במקרה זה, האפשרות היחידה היא לצמצם את מהירות התריס, שזה (ניחשתם נכון!) אומר שיש צורך בהתקנת המצלמה על חצובה כדי למנוע רעידת ידיים.

כתיבת תגובה

פתח צ'אט
שלום, איך אפשר לעזור?
שלום,
איך אפשר לעזור לך?